Хидратация през летните дни

Категория: Основни новини

2023-07-04 15:13:09

Лятото винаги е най-доброто време от годината, за да се насладите на открито; независимо дали става въпрос за плаж, игри с топка и паркове или други дейности навън. Въпреки това, преди да започнем да се наслаждаваме на лятото, имайте предвид колко е важно да останете правилно хидратирани.

Хидратацията винаги е важна, но особено при горещо и влажно време, тъй като сме склонни да губим много от телесните си течности чрез потта. Причината, поради която дехидратацията се превръща в заплаха за телата ни, се дължи на факта, че тялото е изградено от повече от 60 процента вода. Когато нивата на телесните течности намалеят, тялото ни е в голяма вреда.

Лятото е сезонът, когато високите температури и по-интензивната физическа активност могат да доведат до по-голяма загуба на течности от организма. Адекватната хидратация е от решаващо значение за поддържането на здравето и доброто самочувствие през тези горещи месеци. Ето няколко важни причини защо трябва да отделяте специално внимание на хидратацията през лятото:

  • Контрол на температурата на тялото: Когато температурите са високи, тялото ни се опитва да се охлади чрез изпотяване. Изпотяването е механизъм на охлаждане, но водата, която губим, трябва да бъде заменена, за да се предотврати дехидратацията и прегряването на организма.
  • Поддържане на енергийния баланс: Хидратацията е свързана с енергийния метаболизъм на организма. Добре хидратираният организъм функционира по-ефективно и има по-добра енергия. Дехидратацията може да доведе до умора, липса на енергия и намалена физическа издръжливост.
  • Поддържане на оптимално функциониране на органите: Водата е необходима за правилното функциониране на всички органи в тялото ни, включително сърцето, мозъка, бъбреците и стомаха. Добре хидратираният организъм поддържа оптимално здраве и функциониране на органите.

Има много различни напитки и храни, които могат да се консумират, за да се осигури правилна хидратация. Не всички напитки ще помогнат за хидратацията, с други думи не всички напитки са създадени еднакво. Водата е най-добрата течност за осигуряване на хидратация, тъй като поддържа тялото охладено.

Спорно е колко вода трябва да пием на ден. Няма единствен правилен отговор на този въпрос, тъй като нуждите от хидратация се различават от човек на човек, в зависимост от фактори като възрастта, пола, физическата активност. Климатичните условия също играят важна роля в определянето на нуждите от хидратация. В летните месеци, когато температурите са високи и влажността е по-голяма, организмът по-бързо губи течности чрез изпотяване. Това означава, че трябва да се увеличи приемът на вода, за да се компенсират загубите.

Общо правило, което може да се използва за ориентир, е да се пие поне 8 чаши вода на ден. Въпреки това, в летните месеци може да бъде необходимо да увеличите количеството на приеманата течност. Изпитвате ли жажда, това е сигналът, че тялото ви се нуждае от вода. Също така, ако сте физически активни или излагате на слънце за продължително време, трябва да увеличите приема на вода, за да компенсирате загубите от изпотяване.

Освен с вода, можете да се хидратирате и с други течности като витаминни напитки, свежи сокове, зеленчукови смутита или безалкохолни напитки. Важно е обаче да избягвате напитки, които съдържат високи нива на захар или кофеин, тъй като те могат да доведат до дехидратация. Така че водата е най-правилния избор. А ако ви омръзна, винаги може да разнообразие като към нея прибавим лимон, краставица, мента и всякакви свежи плодове и зеленчуци.

Ако правите упражнения с умерена до висока интензивност или продължително време на слънце, важно е да консумирате вода, както и напитки, съдържащи електролити като натрий и калий.

Нискокалоричните спортни напитки или кокосовата вода са страхотни възможности за заместване на натрия и калия, загубени с потта. Но също така е важно да не се консумират само спортни напитки, защото тези напитки също могат да бъдат вредни за тялото ни.

Други напитки, които трябва да избягвате, когато се опитвате да се хидратирате, са следните: алкохол и кофеинови напитки като кафе, чайове и газирани напитки. Тези напитки всъщност ще ви изложат на по-голям риск от дехидратация, тъй като извличат течности от тялото ви.

Плодовите сокове също трябва да се избягват, защото те могат да причинят стомашни проблеми поради високото съдържание на захар и ако човекът вече е дехидратиран, тези напитки всъщност могат да влошат стомашния дискомфорт като диария. Ако консумирате сокове, трябва да обмислите прилагането на правилото 50/50 за добавяне към 50 процента вода и 50 процента сок.

Някои храни също могат да помогнат за хидратацията, тъй като съдържат големи количества вода. Тези храни включват краставица, домати, зелени чушки, карфиол, маруля айсберг, диня, звездовидни плодове, ягоди и пъпеш.

Жаждата е начинът на тялото ви да ви каже, че е дехидратирано.

Когато приключите с каквато и да е физическа активност, трябва да замените загубеното. Препоръчително е да се претеглите, преди да започнете каквато и да е дейност или да сте на слънце, и още веднъж, когато сте готови. За всеки загубен килограм Американската сърдечна асоциация препоръчва да се замени с една хидратираща течност. Най-добрият начин за измерване на хидратацията се основава на цвета на нашата урина. Колкото по-блед и чист е цветът му, толкова по-малко течности ще са необходими. Ако урината е жълта, препоръчително е да продължите да пиете вода.

МБАЛ "Св. Каридад" Ви предоставя няколко важни и практични съвети, с които да подпомогнете своята хидратация:

  • Носете си винаги бутилка с вода, когато сте на открито. Така ще имате лесен достъп до вода и ще можете да се хидратирате по всяко време.
  • Ограничете консумацията на алкохол. Алкохолните напитки могат да доведат до по-голяма загуба на течности и да допринесат за дехидратацията.
  • Приемайте храна, богата на вода. Плодовете и зеленчуците, като диня, арбуз, краставици и домати, съдържат висок процент на вода и могат да помогнат за хидратацията на организма
  • Избягвайте прекомерното излагане на слънце и физическите натоварвания по време на пиковите часове на горещината. В тези периоди температурите са най-високи и риска от дехидратация е по-голям. Ако трябва да бъдете на открито, опитайте се да се задържите на сянка и да си почивате редовно.
  • Наблюдавайте симптомите на дехидратация. Тези симптоми включват увреждане на кожата, сухи устни, главоболие, умора, замайване и намалена мокрота на урината. Ако усетите подобни симптоми, веднага се хидратирайте и потърсете сянка или прохладно място.
  • Запомнете, че хидратацията е важна не само по време на физическа активност, но и през целия ден. Редовно приемайте течности, дори и когато не изпитвате активна жажда.
  • Избягвайте прекомерната консумация на сол. Твърде много сол може да доведе до дехидратация, като извлича водата от организма. Опитайте се да консумирате по-малко солени храни и пригответе своите хранения с по-ниско съдържание на сол.
  • Експериментирайте със замразени напитки и плодове. Замразените напитки и замразените плодове като праскови, ягоди или ананас могат да бъдат вкусен начин за хидратация през лятото. Те съчетават водата с освежаващ вкус и могат да бъдат отлична алтернатива на обикновената вода.
  • Помнете, че дори и да не изпитвате голяма жажда, трябва да пиете постоянно през целия ден. Постепенният прием на течности е по-ефективен от консумирането на големи количества вода наведнъж.
  • За да осигурите постоянна хидратация, можете да използвате апликации за проследяване на приема на вода. Тези приложения могат да ви помогнат да следите количеството на приетата вода и да ви дават напомняния да пиете, ако се нуждаете от това.
  • Избягвайте прекомерната консумация на газирани напитки и енергийни напитки, тъй като те често съдържат високи нива на захар и кофеин. Те могат да доведат до дехидратация и да не осигурят необходимата хидратация на организма.
  • Носете леки и дишащи дрехи, които позволяват на тялото да изпарява излишната топлина и пот. Това ще ви помогне да се чувствате по-комфортно и да намалите риска от прегряване и дехидратация.

Надяваме се, че тези съвети ще ви помогнат да поддържате оптимална хидратация.

МБАЛ "Св. Каридад" Ви напомня, че летния сезон е изключително важно да поддържаме оптимална хидратация на организма. Като приемаме достатъчно течности, особено вода, ние помагаме на тялото си да се охлади, поддържаме енергийния баланс и осигуряваме правилното функциониране на органите. Следвайте съветите по-горе и бъдете внимателни към нуждите на своето тяло, можем да се насладим на здравословно и активно лято.